FrågaARKIVÖvrigt01/02/2024

Det kommer ett separat mail

Jag har under hela tiden som delägare i en jordbruksfastighet inte blivit kontaktad en enda gång av mäklaren. Nu när det ska betalas så har han ett dokument med min underskrift med ett datum där jag inte var med. Jag har polisanmält affären som urkundsförfalskning. Trots allt så har jag fått lagfarten med regleringen hemskickad till mig. Fick vid ett hopkallat möte av mäklaren två dagar att skriva på vilket jag inte gjorde utan bad om betänketid. Fick till den 2/2 på mig att ordna pengar annars tvångsförsäljning. Är jag betalningsskyldig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

Din ärendebeskrivning bereder dock en hel del tolkningssvårigheter. Dels uppger du att du är delägare i en jordbruksfastighet utan att ha blivit kontaktad av mäklaren (vilket tyder på att fastigheten ska avyttras), dels att någonting ska betalas (är det arvodet till mäklaren som åsyftas?). Därutöver anges att du, för det fall du inte kan ordna fram pengar, riskerar en tvångsförsäljning samtidigt som du precis verkar ha erhållit lagfart. Din huvudsakliga (och enda) fråga lyder sedan om du verkligen är betalningsskyldig? Och det är detta jag inte riktigt får ihop eftersom det är fråga om en försäljning ifrån din och övriga delägares sida.

Mot bakgrund av ovanstående har jag därför ett förslag, se det nyligen och separat utskickade mailet.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare