Deltagande parter vid bouppteckning

Min moster dog, var aldrig gift, hade inga barn. Hennes bror och syster lever men hon testamenterade allt till oss fyra, som är barn till den levande systern. Skall mosterns bror och syster kallas till bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

En bouppteckning förrättas så som huvudregel senast tre månader efter dödsfall har inträffat. Det är sådan dödsbodelägare som har egendomen i sin vård, en boutredningsman eller testamentsexekutor som bestämmer tid och ort för bouppteckning samt utser gode män förrätta den.

Enligt 20 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken ska samtliga dödsbodelägare kallas till bouppteckning i god tid. Detta innebär att även arvinge som uteslutits genom testamente som inte vunnit laga kraft ska kallas. Vem som är dödsbodelägare framgår av 18 kap. 1 § ärvdabalken. Dödsbodelägare är den avlidnas arvingar och universella testamentstagare samt i vissa fall efterlevande make eller sambo.

Vem som är arvinge framgår i huvudsak av 2 kap. ärvdabalken. Enligt 2 kap. gäller att arvinge är i första hand bröstarvinge, det vill säga avkomling till den avlidne. I det fall sådan avkomling ej finns övergår arvet till arvlåtarens föräldrar. Är någon eller båda föräldrarna avlidna övergår arvet till arvlåtarens syskon eller i det fall någon av dessa avlidit till syskonets avkomlingar. Skulle inte arvlåtares föräldrar, syskon eller syskons avkomlingar vara i livet övergår arv till arvlåtarens mor- och farföräldrar.

I er situation innebär detta att till bouppteckningen ska kallas samtliga dödsbodelägare. Av de angivna personerna i din fråga utgör således både hennes bror och syster arvingar och de ska därav kallas till bouppteckningen. Då det enbart är universella testamentstagare och inte de testamentstagare som tilldelats legat som kallas till bouppteckning, se 18 kap. 1 § ärvdabalken motsatstolkning, kan fallet vara så att du och dina syskon ej skall kallas till bouppteckning. Avgörande för detta är hur testamentet har utformats. Har du och dina syskon tillfördelats specifik egendom eller summa pengar är testamentsförordnandet av legat karaktär och någon direkt rättighet att genom detta delta vid bouppteckning föreligger ej. Har testamentet däremot utformats av mer allmän karaktär, exempelvis att ni fyra ska dela på kvarlåtenskapen, är testamentet av universell karaktär och ni utgör dödsbodelägare och ska således kallas till bouppteckningen.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare