Delgivning av testamente

Min pappas fru gick bort för ungefär ett år sedan, och min far gick bort i slutet på sommaren.

I samband med bouppteckningen för hans fru, skrev inte alla hennes släktingar på testamentet, som var testamenterat till mig och min äldre bror.

Eftersom dom var gifta gick arvet vidare till min far när hans fru gick bort. Och alla har godkänt testamentet, förutom en avlägsen släkting till min fars fru. Hon svarar inte i telefon, eller via brev och går inte få tag på i sin bostad.

Hur gör man i denna situation?

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

Ett testamente vinner inte laga kraft förrän det godkänts av arvingen/arvingarna. Om testamentet inte klandras inom 6 månader från det datum arvingarna har blivit delgivna ( se delgivningslagen ) och informerade om det befintliga testamentet, vinner testamentet automatiskt laga kraft.  (14 kap 4 och 5§§ ÄB).

I ditt fall har du försökt få tag på en släkting under en lång tid utan respons. Delgivning kan då i vissa fall ske genom att handlingen lämnas till någon annan än den sökte eller genom att en kungörelse tas in i en tidning eller anslås på en myndighets anslagstavla. I dessa fall anses delgivning ha skett trots att man inte har något bevis om att den sökte verkligen har tagit emot handlingen. Jag skulle rekommendera att du kontaktar en verksam jurist som kan ge dig vidare rådgivning och se över just denna situation.

Du är varmt välkommen att ringa vår telefonrådgivning som är öppen mån-ons 10.00-16.00 så så kan vi hjälpa dig ytterligare.

Isabella WidjestrandRådgivare