FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/03/2021

Delas skulder från innan äktenskapet vid bodelning?

Hej

Kan CSN-skulden som skapats innan en relation startades delas vid bodelning? Eller kommer det att vara privat egendom? Vi betalde for det nar vi var tilsammans, men fick ingen direkt fordel annat än ett jobb som en av oss hade som kunde ha kopplats till den utbildning som fått med CSN.

I alla fall, en av oss studerar pa samma tiden som andra jobbade, och fick CSN skuld som borjade efter vi var tilsammans. Det forstar jag att delas.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Egendom och skulder i ett äktenskap
I ett äktenskap ansvarar vardera make för sina egna skulder och råder för sin egen egendom (1 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Det innebär alltså att ni inte delar skulder eller egendom som ni inte skaffat tillsammans. En CSN-skuld som den ena maken har fått är alltså dennes egen skuld även om skulden uppstått innan eller efter äktenskapet. Även om ni har valt att tillsammans betala av för den enas skuld då är skulden fortfarande dennes.

Vid bodelning
Så länge äktenskapet fortgår har ni alltså ansvar för era egna skulder och er egen egendom. Vid bodelning däremot så räknar man ihop makarnas egendom som giftorättsgods (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Giftorättsgodset ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det innebär att ena makens skulder kan påverka den andra maken.

Vid en bodelning räknar man av från makarnas egendom den skuld som de har innan man sedan lägger ihop vad som kvarstår av makarnas egendom för att dela lika (11 kap. 2-3 § Äktenskapsbalken). Till exempel innebär detta innebär alltså att om ena maken har 50.000 kr i skulder och den andra maken inte har några skulder, samt att båda makarna har 100.000 kr vardera i egendom kommer bodelningen se ut såhär:

Make A Make B
Giftorättsgods 100.000 kr 100.000 kr
Skuld 50.000 kr 0 kr
Kvar 50.000 kr 100.000 kr

Totalt innebär det att makarna ska dela lika på 150.000 kr, vilket innebär att make B blir påverkad av make As skulder. För att förhindra detta kan man skriva äktenskapsförord där man anger att egendom är enskild egendom, så att det inte delas i bodelningen (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Sammanfattning
Era respektive skulder och egendom är er egen och ni ansvarar själv för dessa. Däremot om ni skiljer er påverkas ni av den andras skulder. Vill ni förhindra detta kan ni skriva ett äktenskapsord.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare