Delar man 50/50 på skulder vid skilsmässa?

Hej.

Jag är 26 och är i skillsmässa process.

Jag undrar är det så att man alltid delar skulder 50:50?

Nämligen, min man har tagit många låner, och vi hade inte riktigt gemensam ekonomin.

Vi har delat livets kostnad osv, men för 85-90% hans låner jag kan inte ta ansvar.

Vad händer om man visste inte om hur mycket pengar han lånar?

Vi gick i sär för ett år sedan och han förtsätt med att låna pengar. Hur lagen står där?

Alltså kan man bevisa att man är inte ansvarig för skulder? Eller bättre sagt, om man kan faktist bevisa att man är inte ansvarig hur går det till?

Tack för din tid, vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella lagen här är Äktenskapsbalken, HÄR.

Utgångspunkten vid en skilsmässa är att var och en ansvarar för sina egna skulder. (ÄktB 1:3) Vad som ingår i bodelning när ni skiljer er är det sk. giftorättsgodset, dvs allt som inte är er enskilda egendom. En egendom kan bli enskild genom testamente, äktenskapsförord eller gåva, (7:1, 7:2). Det innebär att all er övriga egendom räknas ihop vid en bodelning, och som ni sedan delar lika på (9:1).

Gällande skulderna så dras värdet på dessa av innan giftorättsgodset läggs ihop, (11:3). Jag visar ett exempel med fiktiva siffror för att enklare visa hur beräkningen görs:

DU:

Giftorättsgods: 100 000 kr

Skuld: 0 kr

DIN MAN:

Giftorättsgods: 300 000

Skuld: 250 000

Ert totala giftorättsgods blir enligt siffrorna ovan 150 000 kr (pga. att din man enligt exemplet bidrar med 50 000 efter att skulderna räknats av) och detta ska ni sedan dela lika på.

Utgå från samma siffror som ovan. Om din man istället haft en skuld på 350 000 skulle enbart ditt giftorättsgods på 100 000 kr som kommer delas mellan er. Din man bidrar i detta fall med 0 kr eftersom att han fortfarande har en skuld på 50 000 kr (300 000-350 000= -50 000), vilket du inte behöver svara för.

Gällande din fråga om vilka lån som ingår i skilsmässan, så är den avgörande tidpunkten den dag ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten. (11:2). Om han tagit fler lån efter denna tidpunkt, ska dessa inte räknas av från den egendom han är skyldig att dela med dig.

Sammanfattning: Du blir alltså inte ansvarig för din makes skulder vid en skilsmässa. Vad som sker är att din make istället kan komma att bidra med 0 kr om hans skulder överstiger värdet på hans egendom, vilket innebär att du får mindre genom hälftendelningen om ni enbart kommer dela på ditt giftorättsgods.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare