FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt07/04/2018

Deklarera gåva från utlandet

Hej! Jag har fått pengarna från mina föräldrar som bröllopspresent som jag har använt till betalning för bröllop och bröllopsfest. Gåvan fick jag i 2017 och nu måste jag deklarera min inkomster från 2017. I deklarationen står beloppet (som överstiger 150 000sek) som jag fick från mina föräldrar under "övriga upplysningar" som jag skulle redovisa själv. Ska jag skicka någon bilaga till Skatteverket eller något bevis för att visa att jag fick pengarna som gåva och att dem ska inte beskattas?

Överföringen som står i mitt bankkonto kommer från ett ej EU-länd (då mina föräldrar bor utomlands), och under meddelandet har min mamma skrivit "Wedding gift". Tror att banken skulle skicka kontrolluppgifter direkt till Skatteverket? Jag hade inte fått någon förfrågan om förklaringen var pengarna kommer ifrån. Ska jag bara ignorera det och deklarera mina inkomster utan detta belopp?

Tack på förhand för hjälpen!!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret är att det stämmer att det är banken som ska skicka kontrolluppgiften till Skatteverket och att du bör deklarera gåvan (trots att den är skattefri).

En kontrolluppgift ska skickas till Skatteverket då en summa överstigande 150 000 kronor skickas till dig från utlandet enligt 23 kap. 1 § Skatteförfarandelag (2011:1244). Det är den som har förmedlat pengarna som är skyldig att lämna uppgiften. Lagtexten anger tyvärr inte exakt hur begreppet "förmedlat" ska tolkas, men vanligtvis är det banken som menas (prop. 1992/93:65 s. 31).

Har du varit i kontakt med din bank och frågat om de skickat kontrolluppgifter? Jag rekommenderar dig att ringa banken och kontrollera detta. Jag undrar nämligen hur Skatteverket har fått information om gåvan (som är tryckt på din deklaration under Övriga upplysningar) om inte banken meddelat dem?

Jag kan inte hitta stöd för att du måste deklarera gåvan, men å andra sidan har du inget att förlora på att deklarera den eftersom gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelag (1999:1229). På så vis kommer Skatteverket veta var dina pengar kommer ifrån och slipper "upptäcka" summan senare och undra.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare