FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt23/04/2019

Deklarera en gåva

hur deklararera man!

Skänka pengar till sitt barn om hen skall köpa en lägenhet och behöver pengar till insatsen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta hur du ska deklarera en gåva i pengar till ditt barn.

Rena gåvor behöver inte du eller mottagaren skatta på, 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen.

En ren gåva kännetecknas av att tre kriterier är uppfyllda:

1. Det sker en förmögenhetsöverföring av något slag, t.ex. att du ger en viss summa pengar.

2. Förmögenhetsöverföringen har skett frivilligt.

3. Det fanns en gåvoavsikt hos den som förde över förmögenheten.

Det innebär att gåvan inte kan vara t.ex. ersättning för något arbete som ditt barn har utfört. I sådana fall brister det nämligen i gåvoavsikten. Då måste beskattning ske.

Men om du bara ger pengar till ditt barn för att hen ska köpa en lägenhet tyder allt på att det räknas som en gåva som ingen behöver skatta för.

Du behöver inte deklarera en ren gåva.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare