Dataintrång att låna kompis konto?

Hej, Min flickvän har lånat en kompis konto till ett företag, deras support hörde sedan av sig med hot om polisanmälan pga "dataintrång". Är detta faktist möjligt eller något dom säger för att försöka få henne att köpa ett vip-medlemskap för att slippa bli polisanmäld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna besvara din fråga ska vi kika i brottsbalken (BrB).

Brottet dataintrång hittar vi i brottsbalken 4 kap 9c §. Dataintrång innebär att någon utan lov bereder sig tillgång till eller ändrar, blockerar etc en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling. Det kan t.ex. vara att någon olovligen bereder sig tillgång till någon annans sociala medier-konton.

Utifrån din fråga tolkar jag det dock som att din flickvän har fått tillstånd av sin kompis att låna kompisens konto. Hon uppfyller därför inte kravet på att olovligen bereda sig tillgång till uppgiften. Dessutom riktas alltså brottet dataintrång mot personen som har kontot, och vars konto någon olovligen bereder sig tillgång till. Det riktas alltså inte mot företaget. Företaget har därför fel i sak och hon har inte har gjort sig skyldig till brottet dataintrång.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Emma NilssonRådgivare