Cykel förstörd i samband med snöröjning

Hej!

Min cykel stod parkerad vid ett cykelställ. Snöplogen har nu åkt in i den, och förstört ramen. De vägrar ta ansvar. Vad göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har i mitt svar utgått från att du menar att din cykel har blivit förstörd i samband med den kommunala snöröjningen av allmänna vägar. Kommunen har en skyldighet att hålla allmänna vägar fria från snö genom att ploga dem, och plogning ska kunna ske på hela gatans bredd. Om din cykel har stått parkerad på allmän väg, i vägen för snöröjningen, har kommunen alltså ingen skyldighet att ersätta den. Om den däremot varit parkerad i ett cykelställ på avstånd från vägen borde du kunna få ersättning.

Jag föreslår att du vänder dig till ditt kommunala trafikkontor med ett skadeståndsanspråk. Som den som kräver skadestånd är det du som har att bevisa att skadan har orsakats av den kommunala snöröjningen, det är därför viktigt att du bifogar bilder på hur och var cykeln har skadats samt noga beskriver situationen. Därefter är det upp till trafikkontoret att avgöra om du har rätt till ersättning.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare