Condictio indebiti efter retur av vara

Hej!

För några månader sedan beställde jag en vara online. Jag returnerade dock varan och fick pengarna tillbaka. Det jag inte upptäckte då var att jag fick dubbla återbetalningar, alltså två återbetalningar för varan. Nu har företaget hört av sig och vill att jag ska betala tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet. Finns det någon möjlighet för mig att bestrida detta? Och hävda någon form av god tro, att jag helt enkelt inrättat mig efter återbetalningen och nu spenderat pengarna? Vad kan hända om jag inte betalar tillbaka beloppet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln är att den som av misstag får ett belopp utbetalat till sig också ska återlämna det. Regeln kallas "condictio indebiti" och saknar lagstöd, men gäller enligt svensk rättspraxis. Precis som du skriver kan en mottagare av ett sådant belopp hävda god tro och att man inrättat sig efter betalningen eller konsumerat pengarna. Med god tro avses att du varken insåg eller kan anses borde ha insett att pengarna var skickade till dig av misstag. Du ska vidare ha varit i god tro både vid själva betalningsögonblicket såväl som vid inrättandet eller vid konsumtionen av pengarna.

Många omständigheter påverkar dock huruvida mottagaren verkligen kan anses vara i god tro. Häribland kan nämnas beloppets storlek, betalarens eventuella passivitet, förfluten tid från utbetalningen, om någon förfarit oaktsamt med betalningen och så vidare (se bl a NJA 2001 s. 353). Utan närmare insyn i just ditt fall kan jag inte ge något klart besked för dina möjligheter att framgångsrikt bestrida återbetalningen. Företaget kan, i händelse av att du anser dig vara i god tro och inte återbetalar beloppet, ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden. Även detta kan du dock bestrida, och saken kan då komma att slutligen hamna i domstol.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare