FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2023

Civilrättsligt ansvar för bilolycka vid uthyrning av bil

Hej! Hyrde i mars en bil med syfte att avsluta mitt liv. Tog i samband med detta en överdos av tabletter. Skar mig också med skalpell på tre ställen för att komma åt artärer. Efter somatisk slutenvården blev jag överflyttad till sluten psykiatrisk vård med diagnos allvarligt psykisk störning, depression. Polisen tag kontakt med mig under slutenvården, de ville ha mer information gällande förhöjda värden av bensodiazepiner. Förklarade också bakgrunden till olyckan då jag körde med bilen i ca 80 km/t in i ett räcke. Efter polisen diskuterat ärendet med åklagare så läggs ärendet ner. Efter kontakten med polismyndigheten tar firman som hade hyrt ut bilen till mig kontakt. De berättar att bilen ska skrotas och att de inte kommer få någon ersättning från deras försäkringsbolag. Kräver nu istället belopp som motsvarar värdet på bilen. Har bestridit alla fakturor från biluthyrning med följande motivering: - Anklagats för att kört rattonykter. Har varit i kontakt med polis angående detta påstående. Är inte misstänkt eller dömd för detta. Har läkarutlåtande som styrker att de läkemedel som visade förhöjd värden var ordinerade läkemedel. - Har fått 2 stycken läkarutlåtande (Intyg). Som styrker att jag inte var juridisk tillräcklig pga mycket svår depressions samt allvarlig psykisk störning, där min autonomi inte bedöms juridiskt tillräcklig. Ser nu ut som ärendet kommer gå till tingsrätt. Min fråga är: Är lagen på min sida? Eller bestrider jag i onödan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det kommer till ansvar för den skadade bilen och olyckan så är det en skillnad mellan det civilrättsliga ansvaret och det straffrättsliga. Att staten väljer att inte åtala för trafikbrott har inte någon egentlig påverkan på ditt ansvar gentemot biluthyraren.

När du hyrde bilen skrev du antagligen på deras avtal vilket antagligen innehåller några klausuler och liknande avseende ansvar över bilen. Detta innebär att ifall bilen skadades när du hyrde den är det i slutändan du som blir ansvarig för skador som uppkommer. Oftast täcks detta av olika försäkringar, men det kan fortfarande vara fallet att ansvaret ligger på dig.

Det innebär att trots att du inte blivit åtalad av staten, kan bolaget stämma dig och kräva dig på pengarna för skadorna på bilen eftersom det var deras bil som du skadat under uthyrningsperioden. Dock kan saker såklart ändras beroende på vad uthyrningsavtalet sade kring ansvar och försäkringar.

Kortfattat är det alltså så att bolagets möjligheter att ställa dig till ansvar för skadorna på bilen inte påverkas av ifall du hade blivit åtalad eller inte.

Hoppas detta svarar på din fråga.

//Mvh

Linus NilssonRådgivare