Bytesrätt för reavara i butik?

2: Du köper en snowboardjacka på rea och det står uttryckligen vid köpet att det inte är bytesrätt eller öppet köp på reavaror. Efter att du åkt med jackan i ett par dagar så inser du att den suger upp väldigt mycket vatten. Du går tillbaka till affären för att byta den mot en bättre jacka men expediten säger att du inte har rätt att byta den eftersom den var på rea. Vad gäller? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Företag har rätt att bestämma att öppet köp och bytesrätt inte ska gälla för reavaror. Om det däremot är något fel på den köpta produkten så har köparen alltid rätt att reklamera den (23 § konsumentköplagen).

Expediten har alltså rätt att neka byte av jackan eftersom det var en reavara där det stod att varken öppet köp eller bytesrätt gäller. Om det skulle vara något fel på din jacka har du möjlighet att använda din reklamationsrätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare