FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/02/2020

Byta till sambos efternamn

Om Jag har två barn som har efternamn efter deras pappa. Pappan och ett giftermål hanns inte med då han hastigt gick bort.

Kan jag trots det byta till det efternamnet min avlidna sambo hade och som mina barn har?

Efternamnet är inte med på listan över de 2000 vanligaste efternamnen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till namn regleras i namnlagen (NamnL).

Nytt efternamn kan förvärvas efter ansökan om att få anta ett nytt sådant, eller genom att byta till en makes namn efter giftermål, se 12 § NamnL. Som sambo finns inte denna möjlighet på samma sätt. Det finns då möjlighet att byta till ett helt nybildat efternamn, se 13 § NamnL. Bytet får då ske till något av de vanligaste efternamnen (som lagligen bärs av minst 2000 personer), se 16 § NamnL. Det krävs annars någon typ av anknytning till namnet, till exempel att det funnits i släkten eller burits av en förälder, se 18 § NamnL. I detta fall blir det därför svårt för dig att byta till det efternamn som din sambo hade. Det går dock att "hitta på" ett nytt namn, alternativt byta namn på barnen så att ni alla heter samma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare