Brytande av annans post - brottsligt

Tjena. Jag är 18 år och det förekommer att mina föräldrar öppnar mina brev så som försäkringspapper, brev med bara mitt namn och polispapper. Dom anser att det inte är min ensak sålänge jag bor under deras tak.

Är detta olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kap. 4 i Brottsbalken som handlar om brott mot frihet och frid är relevant. Av 4 kap. 8 § Brottsbalken utläses:

"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år".

Det är alltså brottsligt att öppna brev som är adresserade till annan.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare