Brottsskadeersättning

Hej! Jag är målsägande i ett B-mål som har vunnit laga kraft, där jag fått beviljat 5000kr i skadestånd, men Kronofogden har bedömt att den skyldige inte är utmätningsbar, kan jag själv via typ Ratsit begära ut en egen upplysning för att själv kolla upp detta på denna personen, eller är detta ej legitimt behov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns få bevis på att en gäldenär inte har medel som är bevistekniskt lika starka som Kronofogdemyndighetens utlåtande. Att begära en egen kreditupplysning eller dylikt blir inte verkansfullt i det här läget. Däremot finns det andra vägar att välja för att få ut sitt skadestånd.

Brottsskadeersättning ur brottsofferfonden

I de fall någon på grund av brott blivit tilldömd skadestånd och gärningspersonen inte är i stånd att betala kan den skadeståndsberättigade ansöka om ersättning ur brottsofferfonden. Ett utlåtande från Kronofogdemyndigheten, om att gärningspersonen saknar utmätningsbara tillgångar, har i förarbetena nämnts särskilt som ett exempel på tillräckligt bevis. Se vidare 10 & 11 §§ Brottsskadelagen.

Det bör noteras i sammanhanget att det finns en beloppsgräns för ersättning ur brottsofferfonden. Enligt 14 § Brottsskadelagen ersätts som högst 20 gånger prisbasbeloppet för personskada. Det är ytterst sällsynt att allmänna skadestånd når sådana nivåer i Sverige.

I övrigt kan det erinras om preskriptionen i 15 § Brottsskadelagen. En ansökan om ersättning ur allmänna medel måste ske inom tre år från dess allmänt åtal väckts eller i övriga fall då brottet begicks.

Ansökan om brottsskadeersättning kan göras på Brottsoffermyndighetens hemsida (här)

Slutord

Det finns en alternativ väg att gå, nämligen att söka gärningspersonen i konkurs. Med hänsyn till att utmätningsbara tillgångar saknades får det dock antas som en onödigt omständlig väg och rekommenderas inte i första hand.

Behöver du ytterligare stöd och hjälp i detta så är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

För hjälp med utformandet av ansökan kan du även kontakta en kvalificerad jurist inom området (här)

Philip SöderbergRådgivare