Brottsligt att utpeka någon som lat och dålig på jobbet?

Hejsan.

En projektledare för ett bygge kommer in i matsalen och inför oss + andra personer skäller ut mig och min kompis för att vi är lata. Han ringer vår uppdragsgivare och talar om att vi är slashasar som bara drar benen efter oss. Vidare talar han om för oss att vintern 2017-18 så blev jag och min kompis utkastade från ett ställe där vi jobbade pga att vi är slashasar. Han påstod att vi vart utslängda efter 3 dagar. Vi skulle veta att vi har ögonen på oss. Varför skulle just vi bli "Punktmarkerade"? Detta stämmer inte. Jag har mina tidsedlar kvar samt fakturan för detta arbete. Han talar om i telefon att nästa företag som vi skall arbeta för från och med nästa vecka, blir utkastade om dom skickar oss till denna arbetsplats. Jag och min vän är egna företagare och vi känner oss så kränkta och svartlistade av denna person som i någon form av chefposition gör detta mot oss. Det finns ingen sanning i detta alls. Skulle det gå att ge denna person en knäpp på näsan med en rättegång? Ärekränkning, förtal missbruk av ledande position eller liknande? Vi gör inte detta för någon som helst ekonomisk vinning. Vi vill bli lämnade ifred samt att han ska ringa runt och tala om för alla företag att han gjort fel. Vi har aldrig någonsin blivit hemskickade någonsin pga lathet eller att vi gjort något annat fel. Tacksam för svar mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Är det brottsligt?

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om det som du har varit med om utgör något brott.

Det brott som kan vara aktuellt i det fall som du beskriver är förtal, vilket är ett ärekränkningsbrott. Brottet återfinns i 5 kap. 1 § brottsbalken och lyder enligt följande:

" Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Det ska således vara fråga om att en person sprider uppgifter som utpekar någon annan som brottslig, klandervärd eller på annat sätt som är ägnat att utsätta denne för andras missaktning. Med att det ska vara ägnat för att utsätta personen för andras missaktning menar man att typiskt sett ska väcka andras missaktning. Det behöver dock inte på något sätt styrkas att missaktning faktiskt har uppstått i det aktuella fallet. I det fall som du beskriver är det tydligt att personen i fråga har lämnat uppgifter som typiskt sett väcker andras missaktning, det vill säga att ni är lata med mera.

Det andra stycket av bestämmelsen tar sikte på fall då man, trots att rekvisiten för brottet är uppfyllda, inte ska dömas till ansvar. För att undgå ansvar krävs det dels att man är skyldig eller att det annars är försvarligt att lämna uppgiften, dels att personen kan visa att uppgiften var sann eller att han/hon hade skälig grund för den. I detta fall kan det inte anses ha varit försvarligt att lämna uppgiften och därför är inte gärningen i sig undantagen från ansvar.

Väcka åtal

Händelsen som du beskriver kan sägas uppfylla rekvisiten för brottet förtal. Man ska dock vara medveten om att förtal utgör ett så kallat målsägandebrott vilket innebär att det är målsäganden själv (det vill säga du och din vän) och inte en åklagare som måste väcka åtal (5 kap. 5 § brottsbalken). Åklagaren har nämligen endast rätt att väcka åtal i dessa mål om målsäganden är under arton år eller om det annars är påkallat från allmän synpunkt (5 kap. 5 § BrB). Man anmäler brottet till polisen, men eftersom det är väldigt svårt att nå upp till att åtal ska anses vara påkallat från allmän synpunkt så väcker åklagaren i regel inte åtal. Istället har man då själv möjlighet att föra processen. Man ska då vara medveten om att det kan bli kostsamt och särskilt om man förlorar rättegången och behöver betala motpartens rättegångskostnader.

Sammanfattning och råd

Den händelse som du beskriver uppfyller rekvisiten för förtal. Detta kan ni anmäla till polisen. När det kommer till rättegång så kommer det krävas att ni själva väcker åtal, vilket kan medföra stora kostnader. Därför bör man i sådant fall ta kontakt med ett juridiskt ombud för vidare hjälp och för att avgöra om man har tillräckligt med bevisning för att ta den "risken".

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare