FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/03/2017

Brottsligt att spendera 100-lapp som något annan tappat?

Hej!

Om jag skulle hitta 100kr i gångarna inne på Ica Maxi och spendera dessa 100kr på varor i butiken istället för att lämna dessa till polisen. Vilket brott gör jag mig då skyldig till?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har en anmälningsplikt

Enligt 1 § hittegodslagen ( https://lagen.nu/1938:121#P1S1 ) ska den som hittar något anmäla fyndet till polisen utan oskäligt dröjsmål. Lagen gäller inte i fråga om bortkastade, övergivna eller i det närmaste värdelösa föremål. Det finns ingen exakt gräns för när ett föremål omfattas av lagen, men det är inte helt osannolikt att en 100-lapp anses ha sådant värde att den utgör hittegods. I sådant fall har du som upphittar och tar 100-lappen en anmälningsplikt. Om du inte anmäler gör du dig skyldig till fyndförseelse, vilket kan leda till böter (10 kap 8 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K10P8S1 ).

Hittegodset ska vårdas väl

Hittegods ska vårdas väl (2 §), vilket bör betyda att du som upphittare inte får "omvandla" pengarna till varor från t.ex. Ica Maxi. Om ägaren inte framträder inom 3 månader blir du ägare till pengarna och får göra vad du vill med dem (4 §).

En 100-lapp blir sällan anmäld som borttappad

Till skillnad från andra föremål som tappas bort, t.ex. en kvarglömd cykel, ett klädesplagg eller en plånbok, är en 100-lapp i princip omöjlig för ägaren att peka ut som just sin 100-lapp. Det är således mycket sällan som ägaren överhuvudtaget gör en förlustanmälan till polisen, och om detta trots allt sker är det svårt att visa ägarskap. En upphittad 100-lapp kommer således med stor sannolikhet bli din (eftersom ingen ägare kommer framträda). För att vara på säkra sidan bör du dock anmäla fyndet till polisen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare