Brottsligt att ta någons surfplatta och läsa dennes meddelanden?

En kille jag dejtat en längre tid har gått in på min padda och läst meddelanden utan min kännedom. Känner mig kränkt och ledsen av detta för trodde inte han skulle göra det. Vad är lagen om detta och vad kan jag kräva? Inte ok

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är hans agerande brottsligt?

Denna fråga regleras framför allt av brottsbalken (hädanefter förkortad BrB). I 4 kap. 9 c § BrB finns ett brott som kallas för dataintrång. Enligt paragrafen har någon gjort sig skyldig till dataintrång när personen har berett sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling. Om man börjar bakifrån så är mail, SMS och liknande typer av meddelanden sådana uppgifter som omfattas av lagrummet. För att någon ska anses olovligen berett sig tillgång till dessa så krävs det egentligen enbart att personen i fråga inte ska haft tillstånd att gå in och ta till sig meddelandena. Det finns inget krav på att man ska ha kringgått någon säkerhetsåtgärd såsom ett lösenord eller liknande för att kravet på olovligen ska anses uppfyllt. Så länge det är din surfplatta och du inte har gett killen du dejtat lov att läsa dina meddelanden lär hans agerande alltså utgöra brottet dataintrång i 4 kap. 9 c § BrB.

Vad kan du göra?

Utöver att prata med honom och tydliggöra att du inte tycker att det är okej att han läser meddelanden på din surfplatta kan du också anmäla honom till polisen för brottet dataintrång. Detta kan du göra antingen genom att besöka en polisstation eller genom att ringa 114 14.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare