FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2022

Brottsligt att köra person med utvisningsbeslut?

Jag körde en bil och min kompis var med mig. Han hade ingen uppehållstillstånd och hade utvisnings beslut. Dessutom var han misstänkt av ett brott som jag inte kände till. Då blev vi stoppat av polisen och polisen tog bara han och jag fick köra vidare efter polisen tog mitt personnummer och frågade sin kollega om jag var aktuellti ärendet. Han sa nej och jag fick köra vidare. Finns det något brott som jag har begått då med tänke han var med mig i bilen. Eller kan det förekomma mer undersökning om mig senare. Jag är det enda som vet att han blev tagen av polisen. Kan jag ta kontakt med polisen för att ta reda på hur han mår eller ge han några kläder och medela hans familj som ej befinner sig i Sverige. Iså fall hur gör man det.

Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor! Jag kommer behandla dem var för sig.

Har du gjort något brottsligt?

Det brott som ligger närmast till hands är "skyddande av brottsling" (BrB 17:11). Brottet begås genom att man "döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras". Med tanke på att du endast låtit din kompis åka med i din bil finner jag det svårt att tro att du gjort något av dessa handlingar. Dessutom kände du inte till brottet och därmed saknar du uppsåt, vilket krävs för att du ska ha begått ett brott (BrB 1:2 & 17:11 4st).

Min bedömning är därför att du inte begått något brott. Det utesluter såklart inte att polisen kommer göra en undersökning för att ta reda på om du aktivt försökte gömma din kompis eller liknande - jag finner det dock osannolikt.

Kontakta polisen

Det är fritt fram att kontakta polisen och fråga hur din kompis mår. Hur mycket information de väljer att ge dig är dock upp till dem och det är inte säkert att de låter dig ge honom kläder, men du kan alltid fråga. Du kan antingen besöka polisstationen direkt eller maila/ringa dem, deras kontaktuppgifter bör gå att hitta genom att googla "polis [din stad]".

Kontakta familj

Det är även okej att kontakta din kompis familj. Du kan knappast ha tillgång till någon sekretessbelagd information eftersom du endast vet att din kompis blev gripen. Hur du kontaktar dem spelar ingen roll, om du får kontakt med din kompis kan du be om deras telefonnummer eller mailadress.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare