Brottsligt att gå in på annans tomt och fotografera?

Hej,

Vår granne har gått omkring på vår tomt och fotograferat vårt hus och parkeringsplatser. Är detta att betrakta som olaga intrång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Er granne kan ha begått ett brott, men inte olaga intrång utan hemfridsbrott. Detta om grannen olovligen trängt sig in och stannat kvar en tid på er trädgård. För att det ska räknas som brottsligt ska det vara intrång, alltså till exempel att grannen har klättrat över ert staket eller gått in på gården trots att ni sagt att denne inte får. Om hen gjort detta kan hen dömas för hemfridsbrott till böter (eller till fängelse i högst två år om brottet skulle vara grovt, men det är det troligen inte i ert fall).

Fotandet i sig är förmodligen okej, så länge grannen inte kränker er genom sitt beteende. Men det beror lite på vad hen ska använda bilderna till och så vidare.

Mitt förslag är att ni konfronterar grannen och frågar om både det eventuella intrånget och fotandet, eller anmäler denne om ni tycker det hen gör verkar brottsligt.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare