Brottslighet utanför tjänst

Hej! Jag begick ett misstag och provade narkotika på en utekväll, blev pissad av polis och åkte på en ringa narkotika med böter som straff. Nu till min fråga, är detta en saklig grund för att kunna bli uppsagd från jobbet? Jag jobbar på bank, är inte högt uppsatt i företaget och är även fast anställd. Om min arbetsgivare skulle få detta till sig, finns det någon risk att jag kan bli uppsagd pga detta? Vill förtydliga att jag för övrigt sköter mitt jobb bra och dem är nöjda med mig. Jag älskar mitt arbete och vill inte bli uppsagd pga ett sånt här skit misstag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandling av ditt fall är lagen om anställningsskydd.

Saklig skäl

Enligt 7 § lagen om anställningsskydd ska en uppsägning från arbetsgivarens sida grunda sig på sakliga skäl. Sakliga skäl kan antingen vara arbetsbrist eller förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen.

När det gäller en uppsägning som grundar sig på förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen kallas det för personliga skäl. Typsituationer där en uppsägning kan grunda sig på personliga skäl är arbetsvägran, olämpligt uppträdande eller brottslighet.

En uppsägning av personliga skäl ska som huvudregel grunda sig på en bedömning av arbetstagarens lämplighet till att utföra arbetet. Undantag från huvudregeln gäller om förseelsen är så pass allvarlig att arbetstagaren har visat sig klart olämplig till fortsatt arbete.

Brottslighet som sakligt skäl

När det gäller brottslighet är det viktigt att skilja på brottslighet inom tjänst och på fritiden. Brottslighet inom tjänst utgör vanligtvis grund för uppsägning eller avsked eftersom det oftast rubbar förtroendet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.

Läget är delvis en annan vid brott utanför tjänsten. Det blir i stället en bedömning i hur allvarligt brottet är och om det kan komma att påverka anställningsförhållandet. Ett sätt det kan allvarligt påverka anställningsförhållandet är om brottsligheten är nära kopplad till de uppgifter som den arbetstagaren utför. Det görs alltså en avvägning mellan arbetstagarens intresse av att behålla sitt jobb och arbetsgivarens intresse av att avbryta anställningen. Beroende på brottets allvar, arbetstagarens befattning och övriga omständigheter ska arbetsgivaren även se till möjligheten till omplacering innan beslut om uppsägning fattas.

Sammanfattning och råd

För att brottslighet utanför tjänst ska utgöra sakliga skäl för att grunda en uppsägning eller avsked borde det krävas att brottsligheten rubbar förtroendet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Detta kan ske om brottsligheten är särskilt allvarlig, om brottsligheten är nära knutet till arbetsuppgifterna eller omständigheter i övrigt.

Om arbetstagaren inte intar någon förtroende ställning, och brottsligheten är mindre allvarlig som inte heller har någon anknytning till arbetsuppgifterna, borde det vara mindre sannolikt att brottsligheten utgör saklig grund för uppsägning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare