FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/02/2015

Brott som begås innan gärningsmannen fyllt 15 år

Hej.

Om en 14 årig person skulle begå ett försökt bedrägeribrott som värderas till max 9000 kronor, vad skulle påföljderna bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

I Sverige blir man straffmyndig när man är 15 år. Detta innebär att man inte kan dömas till någon påföljd om man inte är 15 år eller äldre när den brottsliga gärningen begås, se 1 kap 6 § Brottsbalken (BrB). En person som är under 15 år och begår brott brukar vanligtvis överlämnas till socialtjänsten.

Om man är under 15 år man kan således inte åtalas och dömas för ett brott men den minderårige kan ändå bli skadeståndsskyldig för sin brottsliga gärning enligt Skadeståndslagens (SkL) regler, se 2 kap 4 § SkL. Skadeståndsfrågan blir alltså en civilrättslig fråga där den minderåriga kan dömas att betala skadestånd till den drabbade.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare