Brott i nära relation och vart man ska vända sig

Efter 35 år , de senaste mycket jobbiga så ska viseoerera . Han har varit elak mot både mej och barnen . Han ser sig som ett offer fast det är han som tyranniserar oss , han slår sönder dörrar och väggar . Otäckt är det . Problemen är att han går och sprider rykte. Om mig att jag stulit saker och pengar från honom . Hans vänner o släktingar tror på detta och sprider vidare . Jag har aldrig tagit nåt och detta blir besvärligt för mig . Jag tror han säger så för att få blickarna frön hans våldssamna sida . Vad kan jag göra , jag vill ha upprättelse när jag sagt till honom att dementera det som ett skämt skrattar han bara o säger att det ä bara början .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så är din man våldsam och hotar dig och dina barn samt att han berättar för vänner och släktingar om saker som du gjort trotts att de aldrig skett.

Jag vill bara börja med att be dig ta dig därifrån så fort du kan. Det finns nummer du kan ringa för att få hjälp. Du har rätt till hjälp oavsett vilken kommun i Sverige som du bor i.
kvinnojouren på nummer: 018-611 27 93
Kvinnofridslinjen på nummer: 020-50 50 50

Vill du hitta en jour där du bor kan du följa den här länken: https://www.roks.se/hittaenjour

De som jobbar på dessa platser är mycket bra på vad de gör och kan hjälpa dig att ta dig ifrån din man och skydda dina barn. Många av dessa jourer har tillgång till lägenheter där din man inte kan komma åt er. Har ni något djur är det också vissa jourer som tillåter att du tar med dem.

Nu när detta är sagt vill jag försöka svara på din fråga så gott det går utan att veta hela bilden. Kort sagt beskriver du vad vi kallar "brott i nära relation". Med detta innebär att din man utsätter er för fysiskt eller psykiskt eller sexuellt våld. Ofta handlar dessa brott om ofredande, olaga hot, misshandel eller sexualbrott.

Han är elak mot dig och dina barn

Det framkommer inte vad det är han har gjort för något. Det är därför svårt för mig att säga vad för brott han kan ha gjort sig skyldig till. Jag kommer därför nedanför nämna olika möjliga brott han kan ha begått och så kan du välja att göra en egen bedömning av vad som skett. Det är viktigt att komma ihåg att dessa enbart är mina tolkningar av vad han kan ha gjort sig skyldig till och inte nödvändigtvis behöver stämma överens med din situation. Men begår han något av dessa brotten mot er bör ni ta er därifrån.

Delvis tolkar jag det som att han har hotat er med en brottslig gärning. Så som att han ska slå er eller att han ska sprida falska rykten om er eller liknande. Har dessa hotet framkallat allvarlig rädsla hos er så har han gjort sig skyldig till brottet olaga hot. (4 kap. 5 § Brottsbalken (BrB))
Olaga hot innebär att någon hotar att skada dig eller din egendom. Hot som riktas mot dig kan också handla om andra personer, djur eller föremål som har stor betydelse för dig. För att hotet ska vara brottsligt måste det uppfattas som allvarligt.

Om han varit elak på så vis att han spärrat in er begår han brottet olaga frihetsberövande (4 kap. 2 § BrB)

Om han skadat er fysiskt har han gjort sig skyldig till misshandel (3 kap. 5 § BrB). Detta kan till exempel vara att han slår, sparkar, river eller biter dig. Om han har slagit barnen har han gjort sig skyldig till barn aga (6 kap. 1 § Föräldrabalken).

Om han fysiskt antastar dig genom att knuffa eller hålla fast dig har han gjort sig skyldig till ofredande. (4 kap. 7 § BrB)

Förtal

I 5 kap. 1 § Brottsbalken står det att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning döms för förtal.
Med detta menas att om din man berättar för vänner och släktningar att du stulit så kan det bedömas vara en situation där han velat att andra ska gilla dig mindre.

Mitt svar

Mitt svar är som i början. Att det enda du kan göra för att göra din situation bättre är att ta dig därifrån och att anmäla honom till polisen. Han har åtminstone gjort sig skyldig till förtal. Men det är inte omöjligt att han gjort sig skyldig till en rad andra brott också.

Rebecca NilssonRådgivare