Bröstarvingars skydd

Hej

Mina föräldrar har sedan länge bott på en ö på västkusten som är väldigt populärt på sommaren. En riktig sommar idyll där huspriserna skjuter i höjden. I maj 2014 gick min mamma bort. Kvar är min pappa, min syster och jag. Pappa bor kvar i huset men spenderar större delen av året utomlands. Han är hemma mellan början av maj och början av september. Sommaren 2018 väljer min pappa att ge bort huset till min syster när han inte känner att han klarar av att sköta det. Hon får då huset som en gåva. Jag har i skrivande stund inte fått någonting. I gåvobrevet står det att "gåvan inte skall ses som ett förskott på arv" Huset är värt väldigt mycket pengar och var en del av mitt morsarv som jag nu inte får ta del av. Min pappa har för avsikt att bo kvar i fastigheten när han blir äldre. Han talade om att min syster skulle "ta hand om honom när han blev gammal". Pappa och jag hade inga konflikter och har haft en bra relation. Dock inte så frekvent då han bor utomlands större delen av året. Min systers och min relation är tyvärr mycket sporadisk, näst intill obefintlig. Vi har inte haft någon kontakt sedan mamma gick bort. Varför vet jag till denna dag inte anledning till. Jag har läst mycket om arv på nätet och känner mig helt uppgiven av vad jag läser? Jag känner att jag nu blivit helt arvlös. Vad kan jag göra? Kan jag strida för mitt arv eller skall jag bara gilla läget?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar att du hamnat i en tråkig situation. I Sverige finns det ingen direkt väg till att göra sina barn arvslösa utan det finns olika skyddsregler för barnen gentemot föräldrarna. Klicka här för att komma till en tidigare fråga jag besvarat om att göra sina barn arvslösa, den informationen kan nog ge dig mer kött på benen.

Barnen har enligt lag alltid rätt att få sin laglott vilken är hälften av vad denne skulle ärvt om det inte fanns något testamente till exempel som ger pengar/egendom till andra. Det går i alla fall inte att testamentera bort barnets laglott, så om det finns kvar kapital när arvet blir aktuellt har du i vilket fall rätt till en andel av det. En annan skyddsregel är det förstärkta laglottsskyddet i 7 kap 4 § ärvdabalken som kan skydda arvingar mot två typer av gåvor om det kränker din laglott (bestämmelsen blir aktuell vid ett frånfälle): dödsbäddsgåvor och icke betungande gåvor. Dödsbäddsgåva innebär att man legat inför döden och då skänker bort egendom, det kan arvingar försöka ogiltigförklara och ta tillbaka. Med icke betungande gåva menas att man ger något och rubricerar det som en gåva fast det inte sker någon egentlig förändring innan givarens död. Exemplet jag brukar ta och som är relevant i ditt fall är att en förälder ger bort sin fastighet till en annan person och föreskriver att man själv ska bo kvar där eller nyttja den så länge man lever, då har det ju inte skett någon förändring och då finns det en chans att gåvan kan ses som en icke betungande gåva enligt 7:4 och att man då kan kräva tillbaka gåvan eller värdet. Bestämmelsen är något svårtillämpad och du måste kunna bevisa att samtliga rekvisit är uppfyllda. Kan rekommendera detta svar ang. 7:4 för ytterligare info. Jag råder dig att kontakta en färdigutbildad jurist som kan bedöma hela din situation med all information då du upplever detta orättvist.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare