Bouppteckningsman - dödsbodelägares sambo

Kan en sambo till en av flera ( arvingar) syskon lagligt få agera boupptecknare? Är inte detta jäv? Mvh Ulrika Mörn

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 20 kap. 2 § Ärvdabalken (ÄB) ska dödsbodelägarna utse två kunniga och trovärdiga gode män (bouppteckningsmän) att förrätta bouppteckningen. Den som är delägare i boet kan, enligt lagens förarbeten, inte vara bouppteckningsman. Detta medför alltså att inget av syskonen kan vara bouppteckningsman. Inte heller kan den avlidnes make eller sambo, någon universell testamentstagare, efterarvingar (barn till arvingar) eller någon av dessas ombud vara bouppteckningsman. Anledningen till detta är att bouppteckningsmännen inte får ha något eget intresse i boet.

Utöver de ovan uppräknade finns inga egentliga begränsningar för vem som får vara bouppteckningsman eller ytterligare krav på frånvaro av jäv. Detta medför att det inte föreligger något lagligt hinder mot att utse en delägares make eller sambo till bouppteckningsman.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637) för ÄB.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare