Bouppteckning och klander av testamente

Hej! Om en person avlider och har skrivit testamente och testamentet klandras av bröstarvingar, så kan ju inte bouppteckning göras i tid (beroende på hur långt tid det tar innan tingsrätt tar upp ärende). Vad händer då med bouppteckning, den måste väl göras inom 3 månader från dödsfall? Ska man skriva de personer som är dödsbodelägare legalt i bouppteckningen eller de som är dödsbodelägare enligt testamentet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller din fråga om vilka som ska tas upp som dödsbodelägare så kan man vara dödsbodelägare både till följd av lag och testamente, med andra ord ska båda kategorier normalt tas med. Vidare stämmer det att den avlidnes tillgångar och skulder ska värderas och skrivas ned i en bouppteckning inom tre månader efter dödsfallet. Det är dock möjligt att ansöka om anstånd med att upprätta bouppteckningen. Ni måste ansöka inom tre månader efter dödsfallet och ni gör det på det aktuella skattekontoret.

Har du vidare funderingar kring bodelningen kan jag verkligen rekommendera dig att titta i den här broschyren från Skatteverket och så är du förstås välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Lawline RådgivareRådgivare