Bouppteckning och dödsbodelägare - vilka får närvara och vilka är dödsbodelägare?

När min syster avlider (och endast efterlämnar en son) - jag är enda släkting i livet: har jag inte rätt att vara med vid ev bouppteckning efter henne - eller i alla fall bli informerad?? - Är bouppteckning alltid obligatoriskt förresten --- Tack på förhand.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Av ärvdabalken 2 kap. 1 § framgår att arv i första hand tillfaller den avlidnes bröstarvingar, det vill säga, barn och barnbarn. För att arvet ska tillfalla dig som syster till den avlidne krävs att det inte finns några barn eller barnbarn som kan ta del av arvet. Det förutsätts alltså att hela den första klassen, bröstarvingar, är uttömd innan den legala arvsrätten aktualiseras för din del.

Bouppteckningen är obligatorisk, vilket framgår av ärvdabalken 20 kap. 1 § och den ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet. När bouppteckningen förrättas ska samtliga dödsbodelägare kallas i god tid för att kunna närvara. Dödsbodelägare är enligt ärvdabalken 18 kap. 1 § make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare. Det innebär att när du som syster inte ärver något enligt den legala arvsrätten så är du inte dödsbodelägare. Däremot är det inte olagligt att närvara vid en bouppteckning trots att man inte är dödsbodelägare om övriga samtycker till närvaron.

Här hittar du ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637

Har du fler frågor är det bara att höra av sig igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare