Bouppteckning och arvskifte, tidsramar

Min pappa har avlidit. Var gift men inte med min mamma. De hade inga gemensamma barn. Snart dags för bouppteckning. Hur länge kan det ta innan jag får ut min laglott? Misstänker att hans fru vill förhala det hela.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline.

En bouppteckning ska upprättas och skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Den måste förrättas inom tre månader från dödsfallet och skickas in till Skatteverket inom en månad efter det. Handläggningstiden hos Skatteverket kan ta allt från någon vecka till flera månader beroende på arbetsbelastning och ärendets komplexitet samt brister. När bouppteckningen är godkänd ska arvet fördelas (arvskifte). Alla dödsbodelägare måste vara överens om detta, annars får en skiftesman hjälpa till, vilket givetvis förlänger ärendet. Om det ändå inte löser sig, får domstolen avgöra arvsfördelningen. I det fall att domstol får avgöra ärendet, kan det ta mycket längre tid eftersom det kan ta många månader innan ni kan få en tid.

Som du ser, kan det ta allt från några veckor till många månader. Själva bouppteckningen kan hans fru dröja med i totalt fyra månader (inräknat tiden innan Skatteverket ska ha den). Därefter blir det onödigt kostsamt att fortsätta förhala ärendet. Känner du att det blir jobbigt och behöver hjälp med något av stegen ovan, rekommenderar jag att du tar kontakt med en erfaren arvsjurist som kan hjälpa er i ärendet. För mer information, boka gärna in en tid här.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare