Bouppteckning

Min make har avlidit o vi har ett gemensamt barn samt ett barn som min man har i ett tidigare äktenskap. Vi har nu gjort en bouppteckning o jag har sålt aktierna för att kunna betala Fars arvet till min styv son. Det innebär att jag får en skatteskuld på de sålda aktierna på ca 40.000:- kronor. Min fråga är: Skall jag betala hela skulden eller skall min styv son betala en del av arv skulden?

Vänligen

Marianne B

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I ert fall så ska allting delas upp mellan er. Detta innebär att ni ska dela upp även skatteskulden. Detta förutsatt att ni inte kommit överens om något annat genom avtal.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare