Bötfälla någon för felparkerad elscooter

Hej,

Det har nyligen etablerat sig ett flertal elscooterföretag i min stad och jag undrar vilket ansvar de bär för hur scootrarna parkeras och används.

Är det så att de som företag kan bötfällas/stämmas på grund av scootrar som parkeras/framförs fel/farligt?

Eller är ansvaret förflyttat till kunden som använt/använder produkten?

Om de kan bötfällas på grund av någon av dessa anledningar, hur stor skulle boten vara mellan tummen och pekfingret?

Det är inte så att jag har för avsikt att stämma företagen utan snarare tvärtom så är jag intresserad av konceptet och av hur man kan göra det bättre.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om någon kan få böter för att ha parkerat en elscooter på fel ställe.

Läget gällande elscootrar är rättsligt sätt ganska oklart och inte specifikt reglerat i lag. Dvs, det finns ingen specifik lag som berättar för oss medborgare hur en elscooter ska hanteras.

Dock så har Stockholm och andra kommuner beslutat att utfärda böter för felparkerade elscootrar till bolagen, a la 250 kr för varje felparkering, som ordinarie parkeringsvakter har rätt att utfärda (enligt denna länk Böter felparkerad elscooter). Hur detta beslut har gått till rent rättsligt framgår dessvärre inte i artikeln eller i andra källor, men jag skulle spekulera i att regeringens rätt att bemyndiga kommuner att anta föreskrifter för att upprättehåll allmän ordning på allmän plats, vilket de har rätt till enligt 3 kap 8 § Ordningslagen., skulle kunna vara den rättskälla som har använts.

Anledningen till att bolagen får motta böterna, är därför att bevisläget gentemot åkarna är väldigt svårt. Den senaste åkaren behöver ju inte vara den som gjort felparkeringen, utan scootern kan ju ha flyttas av någon annan exempelvis. Därav anser man att scootrarna är bolagens egendom och därmed deras ansvar.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare