Bortförd egendom ur dödsboet

En ung person har avlidit. Lämnar efter sig minderåriga barn och sambo. Den avlidnes föräldrar har tagit den avlidnes bil och använder denna. Bouppteckning pågår. Får föräldrarna verkligen ta och använda den avlidnes bil? Den ingår väl i arvet till barnen? Man får väl inte ta egendom ur ett dödsbo och använda för egen räkning, när man dessutom inte har nån arvsrätt? Samma föräldrar har även tagit annat ur bohaget i dödsboet. Vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om arv och dödsbons förvaltning finns i Ärvdabalken (ÄB), medan regler om stöld och egenmäktigt förfarande finns i Brottsbalken (BrB). Nedan kommer jag att redogöra för det rättsliga läget samt hur jag rekommenderar att du tar ärendet vidare.

Vem har rätt att förvalta över egendom i dödsbo?

Först och främst tänkte jag redogöra för vad som sker med en persons egendom när denne avlider. Samma dag som någon dör uppstår ett dödsbo som består av den avlidnes kvarlåtenskap. Därefter görs en bouppteckning, som ska göras inom tre månader från dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Slutligen görs ett arvskifte där dödsbodelägarna fördelar tillgångarna mellan sig.

Det är dödsbodelägarna som har rätt att förvalta över ett dödsbo. Dödsbodelägarna utgörs av efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare (18 kap. 1 § ÄB). Med arvingar menas de som har omedelbar rätt till arv, och i detta fall är det barnen i enlighet med arvsordningen (2 kap. 1 § ÄB). En efterlevande sambo, som inte är universell testamentstagare, är dödsbodelägare till dess bodelning skett eller tills det är klarlagt att han eller hon inte begär bodelning.

I det här fallet är det alltså barnen och sambon som utgör dödsbodelägare och den avlidnes föräldrar har ingen rätt att förfoga över dödsboet (förutsatt att de inte är testamentstagare). Dödsbodelägarna bestämmer gemensamt vad tillgångarna i dödsboet ska användas till.

Stöld och egenmäktigt förfarande

Att ta saker från dödsboet utan lov är brottsligt och det kan, om vissa förutsättningar är uppfyllda, anses som stöld enligt 8 kap. 1 § BrB. Förutsättningarna för att det ska röra sig om stöld är att:

· Det har skett ett olovligt tagande

· Gärningsmannen har uppsåt att tillägna sig egendomen

· Tillgreppet innebär skada

Med olovligt tagande menas att man olovligen tar något i besittning. Föräldrarna ska dessutom ha tillägnelseuppsåt, vilket innebär att de vid tidpunkten för brottet ska ha uppsåt att göra saken till sin egen. Det framkommer av frågan att föräldrarna tagit bilen och använder den samt att de också ”tagit annat ur bohaget”. Jag kan dock inte uttala mig om det finns tillägnelseuppsåt eller om de bara tänkt låna bilen. Slutligen finns ett krav på skada, vilket i detta fall skulle bestå i en ekonomisk förlust för dödsboet.

Om det inte funnits tillägnelseuppsåt kan egenmäktigt förfarande istället bli aktuellt, enligt 8 kap. 8 § BrB. Paragrafen förutsätter endast att gärningsmannen olovligen tagit och brukat eller på annat sätt tillgripit något. Denna paragrafen blir aktuell för det bohag som tagits från dödsboet.

I fråga om bilen skulle det kunna bli fråga om tillgrepp av fortskaffningsmedel enligt 8 kap. 7 § BrB. Vad gäller motordrivna fordon finns denna specialparagraf som liknar den om egenmäktigt förfarande, men som gäller fordon. Denna paragraf kräver inte att man har tillägnelseuppsåt utan det enda som krävs är att någon olovligen tagit eller brukat ett motorfordon.

Rekommendation

Utifrån frågan kan jag inte avgöra om det rör sig om stöld eller egenmäktigt förfarande (respektive tillgrepp av motordrivet fordon gällande bilen). Om ni vill behålla en bra relation till den avlidnes föräldrar kan ni i första hand försöka prata med dem och förklara att det som de gör faktiskt är brottsligt. Ni kan även välja att polisanmäla händelsen direkt.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jennie AskengrenRådgivare