Borgensman för hyra av lägenhet

Hej Jag undrar om borgenär till lägenhet! Jag har skuldsanering och är vikarie inom äldreomsorgen och barnomsorgen…son bor hemma då han studerar med aktivitets ersättning för förlängd skolgång och bostadstillägg…..får ut 13000 kr i månaden Hyran för lägenhet är på 10.000 kr alltså kan han bet hyran helt utan problem….Måste man ha borgenär då???Han har inga skulder!!!! MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Först tänkte jag bara nämna att jag antar att du menar ifall man behöver ha en borgensman. Begreppen kan vara enkla att förväxla, men borgensman och borgenär är inte samma sak.

En borgenär, är den i lagens mening som har en fordran på någon, alltså denne har rätt att kräva någon på pengar.

En borgensman (kan också säga "löftesman" för att enklare särskilja) är någon som går i godo för en annan person vid exempelvis ett lån hos banken, eller i detta fall, till en hyresvärd vid uthyrning av en lägenhet. Begreppet kommer från Handelsbalken 8§ och den säger att när någon går i löfte för en annan persons skuld, så kan *borgenären* vända sig till löftesmannen/borgensmannen och kräva denne på betalningen i den mån gäldenären inte kan betala skulden.

Man kan i många olika avtal vilja ha en borgensman för att försäkra sig om att betalning kommer att ske, eftersom man får en person till som man kan kräva betalningen från. Det är inte heller ovanligt att detta görs i samband med uthyrning av en lägenhet då hyresvärden vill helt enkelt säkra att betalning sker. Dock är det inte alltid att det krävs utan det beror helt på avtalet och hyresvärden, men i allmänhet finns det inte något sådant krav.

Så som ett svar på din fråga, nej man måste inte alltid ha en borgensman vid uthyrning av en lägenhet, men en hyresvärd får ställa ett sådant krav i sitt avtal och då behöver man ha en borgensman eller försöka omförhandla med hyresvärden för att försöka lösa det på något annat sätt.

Hoppas detta svarade på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare