Borde man dela på bostadslånet om man samäger en bostadsrätt?

Jag samäger en bostadsrätt med min halvsyster, men bor ensam i den. Jag betalar avgiften samt bostadslånet varje månad. Genom att vi samäger borde vi väl dela på bostadslånet varje månad ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om samgäganderätt och skuldebrevslagen.

Utgångspunkten när ni samäger en bostadsrätt är att ni ska dela på alla kostnader som bostadsrätten medför, både avgiften och bostadslånet (1§ och 15§ lag om samäganderätt). Lag om samäganderätt är dock dispositiv, vilket innebär att man kan avtala bort det som står i lagen.

Det gemensamma bolånet är du och din syster solidariskt betalningsansvariga för. Solidariskt ansvar innebär att långivaren kan kräva full betalning från någon av gäldenärerna (låntagarna, det vill säga. du och din syster). Gäldenärerna har ett delat betalningsansvar vilket innebär att om en av gäldenärerna krävs på betalning kan denne sedan vända sig till den andra gäldenären för att kräva ut dennes del av skulden (1:2 skuldebrevslagen). Denna principen gäller inte bara för bolånet, utan även övriga kostnader såsom el, bredband, vatten etc, under förutsättning att både ägarna står på dessa avtal.

Nu är situationen sådan att det är du som bor i bostadsrätten, vilket rimligtvis innebär att du borde stå för mer kostnader än din syster. Rimligtvis bör du stå för driftskostnader och avgiften, medan ni delar på bostadslånet.

Om det är en väldigt låg avgift och driftskostnaderna är väldigt låga, kan det vara rimligt att du betalar en större del av bostadslånet. Det är dock viktigt att ni tillsammans kommer överens om vad som känns rättvist för er båda.

För att bestämma hur mycket du respektive din halvsyster ska betala bör ni upprätta ett samäganderättsavtal där ni klargör vem som ska betala vad och hur mycket. Ett sådant avtal kan klargöra vem som ska betala vad och minska risken för framtida konflikter.

Vad kan ni göra nu?

Vill du ha mer hjälp så kan du ställa fler frågor till oss eller så kan du boka tid med en av våra jurister på Lawline så hjälper vi er gärna vidare i ert ärende med att upprätta ett samäganderättsavtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare