Borde hon stå för sin del av lånet trots att hon flyttar ut?

Jag och min fru ska skiljas och ska sälja vår gemensamma bostadsrätt där vi äger 50% var. Hon kommer frivilligt flytta ut till en hyresrätt och det kommer med all sannolikhet ske innan nuvarande bostad är såld. Kommer jag ensam behöva stå för lånet (amortering, ränta) tills bostaden är såld eller ligger det kvar på båda. Som jag förstått det borde hon trots flytten fortsatt stå för sin del av lånet tills bostaden är såld? Är det korrekt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du över om din fru ska stå kvar på sina lån för bostaden även om hon flyttar. Jag utgår från uppfattningen att också lånet står fördelat 50/50 mellan er.

Som jag förstår dig så har ni tagit lånet tillsammans och utgångspunkten är då att ni båda är betalningsansvariga för skulden solidariskt, (2 § SkbrL). Om inget annat anges av avtalet så är detta utgångspunkten och innebär att ni båda alltså kan krävas på betalningen. Om en av er krävs på betalning så har denne också regressrätt på sin medpart. Detta innebär att man kan kräva hälften av den andre så betalningen blir solidarisk.

Om det däremot blir aktuellt av olika anledningar att ni vill dela upp lånet mellan er eller flytta över lånet till dig, så råder jag dig att kontakta långivaren/banken så fort som möjligt. Eftersom ni tagit lånet tillsammans så finns heller ingen skyldighet för långivaren att godkänna att lånet skulle överföras till en utav er. Innan detta skulle godkänns så kan ni båda krävas på betalning för lånet.

Sammanfattning:

Då ni har ett gemensamt lån så är ni båda mycket riktigt solidariskt ansvariga för detta då ni verkar fortsätta att står på lånet tillsammans.

Vid oklarheter och ytterligare frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen. Vi har även en telefonservice som du hittar här: https://www.lawline.se/contact

Hoppas du fick klarhet i situationen, med vänliga hälsningar

Felicia OlssonRådgivare