Bör arbetstagaren skriva under uppsägningsavtalet vid en uppsägning på grund av sexuella trakasserier?

Hej jag har blivit anklagad för sexuella trakasserier av min arbetsgivare och där med blivit uppsagd så min fråga är ska jag skriva under uppsägningsavtalet eller hur ska jag gå vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Saklig grund för uppsägning

Om din arbetsgivare vill säga upp dig måste denne kunna visa upp godtagbara skäl, det vill säga ha en saklig grund, för att uppsägningen ska vara giltig, se 7 § Lagen om anställsningskydd (LAS). Arbetsbrist eller personliga skäl är sakliga grunder. Personliga skäl är förhållanden hänförliga till den enskilde arbetstagaren och handlar om misskötsamhet eller annan bristande lämplighet. För att kravet på saklig grund ska vara uppfyllt krävs klart dokumenterad olämplighet. Sexuella trakasserier är en typ av misskötsamhet och kan alltså utgöra saklig grund för uppsägning, se bl.a. dom AD 1996 nr 10, s. 74.

Det är sedvanligt att en arbetstagare ska varnas för sitt beteende om det upplevs som ett problem för arbetsgivaren, innan en uppsägning kan vara aktuellt. Det är dock inte möjligt för mig att avgöra ifall en uppsägning var rätt eller fel i ditt enskilda fall då jag inte känner till omständigheterna.

Uppsägningsavtalet

Om det finns godtagbara skäl för uppsägning blir arbetstagaren delgiven ett uppsägningsavtal där det bland annat ska framgå varför uppsägning ska ske samt besvärshänvisning. Tanken med uppsägningsavtalet är att arbetstagaren ska skriva under men du kan också vägra att skriva under den. Uppsägningen är dock giltig även utan en underskrift från arbetstagaren. Det underlättar självfallet att arbetstagaren skriver under uppsägningsavtalet vilket alltid ska eftersträvas. En skriftlig underteckning är alltid att rekommendera eftersom det klargör rättsläget, till exempel när uppsägningstiden ska börja löpa. Underskriften är dock inte lagfäst och sålunda inte ett krav för giltighet.

Jag råder dig att vända dig till ditt fackförbund om du är med i ett sådant. De kan företräda dig i domstol och föra talan gentemot din arbetsgivare om du anser att uppsägningen är ogiltig.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare