FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/07/2021

Bolagsstrukturering - hyra ut fastighet

Företagkonstruktion

Har en aktiebolag PL driver fastighetsförvaltning. En enskild firma AL.

3 fastigheter privat(Jag är ägare och har lagfart som PL hyrs ut.¨

AL(enskild) hyr ut till PL(Aktiebolag). PL hyr ut . Nyligen uppmärksammat av en vän att Jag betalar dubbel skatt på hyresintäkter. Av samma hyra PL betalar skatt och AL betalar också skatt.

Jag önskar / tänker avregistrera AL(ENSKILD FIRMA SOM INTE HAR NÅGON VERKSAMHET) och enbart PL hyr ut fastigheter och betalar skatt PÅ HYRESINTÄKTER.

Är det rätt?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår din fråga som att du äger fastigheten privat men hyr ut fastigheten via ditt AB (PL). I sin tur har du en enskild firma (AL) som hyr fastigheten av PL. I och med detta upplägg tar du emot hyresintäkter från PL vilket du skattar för som privatperson och att du får skatta för hyran från AL i ditt bolag PL.

För att besvara din fråga tänker jag nämna något generellt om fördelarna med att äga fastigheten via PL samt något översiktligt om hur du avregistrerar en enskild firma.

Din fråga regleras i lag om handelsbolag och enkla bolag (HB) samt inkomstskattelag (IL).

Hur kan man strukturera uthyrning av fastighet genom ett aktiebolag?

Inledningsvis bör du hyra ut fastigheten via ditt aktiebolag och istället ta ut utdelning från aktiebolaget. Det saknas fördelar med att ta bolaget hyr fastigheten av dig som privatperson om du ändå äger bolaget och fastigheten, ett sådant upplägg innebär att du skattar både i inkomstslaget kapital som privatperson samt får ditt bolag betala bolagsskatt för hyresintäkterna.

Hur avregistrerar du din enskilda firma?

En enskild firma är ett bolag som inte behöver registreras. Jag utgår däremot från att du genomgått någon form av registreringsärende hos skatteverket.

Genom denna länken kan du se skatteverkets vägledning för avregistrering: https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/avslutaforetag/avslutaenskildnaringsverksamhet.4.233f91f71260075abe8800023713.html

slutsats

Din uthyrningsverksamhet bör ske uteslutande via bolaget som du i sin tur tar ut utdelning från. Hur du avregistrerar eventuella tjänster hos skatteverket ser du via länken.

Om du önskar komma i kontakt med en av våra erfarna jurister och få personlig rådgivning för just ditt ärende kan du boka en tid via denna länken här: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare