FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/04/2020

Bolagslagen

Hej!

Jag antar att handelsbolag och enkelt bolag regleras av handelsbolagslagen eller är det bolagslagen?

isf, hur fungerar den lagen i praktiken? Jag inte hitta någonting om det, förstår allting om hur det teoretiska fungerar men hur blir det praktiskt?

tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såsom du säger regleras handelsbolag, kommanditbolag och enkla bolag av lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag. I vardagligt språk brukar lagen kallas "bolagslagen" eller "handelsbolagslagen" men lagen ska tillämpas för handelsbolag, kommanditbolag och enkla bolag (1 kap. 1-3 §§ bolagslagen).

Gällande hur lagen fungerar i praktiken förstår jag tyvärr inte riktigt vad du menar. Eftersom bolagslagen är svensk lag ska alla bestämmelser i lagen gälla i praktiken. Då jag inte förstår vad du menar med hur lagen fungerar i praktiken kan jag tyvärr inte svara på din fråga. Har du funderingar om hur man startar ett bolag, se Bolagsverkets hemsida för mer information om hur du går tillväga.

Jag hoppas att du åtminstone delvis fick svar på dina frågor, och om du har fler funderingar hör gärna av dig till oss igen med mer information så hjälper vi gärna till!

Med vänlig hälsning,

Rojan ArikanRådgivare