FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/08/2015

Bodelningsförrättare, föreläggande, tidsfrister

Hej!

Min sambo och hans ex (tidigare gifta) är inte överrens ang deras bodelning.

Min sambo har skickat in alla kvitton och pappren till hans ex advokat (som gäller under kritiska punkten) (hon har inte skickat in sina papper)

Nu har exet slutat att höra av sig och advokaten får inte tag i henne.

Vad ska min sambo göra? Vi vill ha en så liten kostnad som möjligt och gärna att detta ska vara över.

Finns det preskitionstid?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din sambo bör vända sig till domstolen och ansöka om att en bodelningsförrättare ska förordnas. Bodelningsförrättaren kommer att ta hand om bodelning åt dem och i det fall att hans ex inte lämnar in de uppgifter som krävs, kan bodelningsförrättaren kräva det via tingsrätten. Domstolen kommer att förelägga henne att lämna in de upplysningar som förrättaren kräver, annars dömd vite ut och hon kommer att få betala böter om hon inte rättar sig efter domstolens föreläggande.

Det finns ingen särskild tidsram som måste iakttas vid en bodelning. Ju snabbare det går desto mindre kostar det för de inblandade.

Mitt tips är att ansöka om en bodelningsförrättare. Själva ansökan kostar 900 kronor och ska göras till den tingsrätt där någon av samborna har sin hemvist. I övrigt rekommenderar jag givetvis att han samråder med sin advokat.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare