FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/08/2015

Bodelningsavtal m.m.

Hej! Jag och min sambo ska separera och vi ska göra en bodelning. Vi har gemensamma barn och äger ett hus tillsammans. Jag ska lösa ut min sambo och så småningom äga hela huset. Rekommenderar ni att vi tar hjälp av en jurist för att göra bodelningen eller är det enkelt att göra det själv?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ni kommer överens om hur ni ska fördela er samboegendom kan ni troligtvis klara det på egen hand. Jag rekommenderar dock att ni upprättar ett korrekt bodelningsavtal så att inga tvister uppstår i efterhand. Du kan skaffa dig ett skräddarsytt och kvalitetssäkrat bodelningsavtal genom oss på Lawline till ett fast pris, här. Efter att ha svarat på de frågor som ställs så får du avtalet i PDF-format skickat till din mail.

Du behöver ansöka om lagfart eftersom äganderätten kommer att ändras.

Upplever ni att bodelningsavtalet är krångligt att förstå eller om andra problem uppstår rekommenderar jag att ni tar kontakt med en familjejurist som hjälper er. Boka en tid här så kommer en erfaren familjejurist att ta kontakt med er dagen efter.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare