FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2021

Bodelning vid samboförhållandets upphörande

Ett par som är i 30-års åldern har varit sambos i drygt tre år, de bor i en hyresrätt. Under förhållandets tid har killen hela tiden jobbat, medan tjejen jobbat det senaste året då hon studerade under förhållandets två första år. De kom tidigt överens om att tjejen betalar för hyran och maten. Under de tre åren har hon betalat ca 350 000 kronor på mat/hyra. Killen har betalat resten av de fasta utgifterna på cirka 100 000 kr, köpt alla nya saker som behövts i deras lägenhet samt investerat en del av sin lön i ett aktiebolag för att de ska ha råd att köpa en bostadsrätt i framtiden. Exempel på saker killer köpt är en ny soffa, en ny säng och en ny bil, totalt har det kostat 350 000 kr. Han har totalt även investerat 150 000 kr i aktier, aktierna som han har investerat i har gått upp med över 300 % och är nu värda cirka 450 000 kr. Nu efter tre år har paret valt att gå skilda vägar.

Hur kommer en korret bodelning gå till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom paret har ett samboförhållande blir sambolagen tillämplig. Enligt 4§ Sambolagen utgörs samboegendomen av bostad och bohag som har förvärvats för gemensam egendom. Detta innebär att det är möblerna, d.v.s. soffan och sängen som ingår i bodelningen. Bilen, aktierna samt investeringen i aktiebolaget ingår således inte i bodelningen. Utgifterna för hyran och mat ingår inte heller i bodelningen. I och med att ni har varit sambos i tre år, kommer endast 60% av allt bohag att ingå i bodelningen enligt 15§ Sambolagen. Detta innebär att 60% av värdet av möblerna kommer att ingå i bodelning, allt annat behåller parterna.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare