FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2021

Bodelning vid samboförhållandets upphörande

Min pappa har varit sambo sedan drygt 30 år. Han fick för ett halvår sedan en stroke vilket har lett till att han ite kan bo hemma längre. Jag som fullmaktshavare i hans framtidsfullmakt har begärt bodelning då han inte har råd att betala för dubbla boenden, vilket sambon tycker.

Hon emotsäger sig bodelning och har kopplat in en jurist. Hur gör jag för att driva igenom bodelningen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 8§ Sambolagen ska bodelning ske när samboförhållandet upphör. Ett samboförhållande anses enligt 2§ Sambolagen upphöra om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, om samborna flyttar isär eller om någon avlider. Om det har gått mer än ett år sedan parterna flyttade går det inte längre att begära bodelning.

Som jag har förstått det har din pappa och hans sambo flyttat isär vilket innebär att du, som fullmaktshavare, kan begära om att samboegendomen ska fördelas genom en bodelning. Det kan du göra genom att ansöka om en bodelningsförrättare via Sveriges domstolar.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare