Bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej

Innan jag börjar min fråga vill jag säga att min situation är helt galen o idiotisk då du/ni får vara helt fårvånad över detta.

Jag älskar en tjej o kan inte tänka mig leva utan henne. Hon är i mitt blod o hjärna o jag tänker om henne när som helst o var som helst. Vi har försökt mycket förre år o köpt tillsammans en bostadsrätt för 2.2 miljoner. Vi har helt delad ekonomi och vi delar allt osv.

Vi ska snart gifta oss om tre veckor o vi har bokat tid för att göra vigsel grejen i 13 augusti.

Problemet är att för två år sedan o innan vi köper lägenhet tillsammans hade inget krav på att gifta med mig( vi har ingen sex pga religion) men nu ställer hon mycket krav osv. Hon chattar ibland om att vad som ska hända om vi efter bröllöp förstår att vi matchar inte varanda då hur vi kan skilja oss. Vilket jag tycker väldigt synd om henne.

Att gifta mig med henne är något jag drömmer och vill säkert men efter att hon har pratat om skilmässan flera gånger då undrar jag kanske hon vill bara använda mig?

Nu min fråga är att vilka ekonomiska krav man har när man som en kille gifter sig med en tjej o registrerar detta hos skatteverket o kommun?

Vilka ekonomiska grejer kan hända för killen om paret skiljer sig?

Måste killen delar sin allt och ger halften till tjejen? Efter skilmässan?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid äktenskapsskillnad, det vill säga skilsmässa, sker en bodelning, 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1). I bodelningen ingår ert gemensamma giftorättsgods, 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Giftorättsgodset är allt som inte är enskild egendom. För att egendom ska vara enskild egendom krävs att ni har ett äktenskapsförord eller att egendomen till exempel har getts i gåva med föreskrift om att gåvan ska vara enskild. Ni får även undanta personliga tillhörigheter så som kläder i skälig omfattning, 10 kap. 2 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K10P2S1).

När man har lagt samman giftorättsgodset och gjord avdrag för skulder delar man giftorättsgodset lika, alltså hälften var, 11 kap. 3 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1).

En bodelning kan jämkas om det till exempel med hänsyn till äktenskapets längd eller makarnas ekonomiska förhållanden är oskäligt att göra en bodelning där vardera make får hälften, 12 kap. 1 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K12P1S1). Det här kan vara fallet om äktenskapet varit väldigt kortvarigt och den ena maken har mycket större egendom än den andra maken. Dock är det här en undantagsregel, huvudregeln är att giftorättsgodset delas lika.

Sammanfattningsvis vid äktenskapsskillnad läggs alltså era tillgångar som inte är enskild egendom ihop och delas lika mellan er båda.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare