Bodelning under betänketid trots kvarsittningsrätt

Kan bodelning krävas under betänketiden vid skilsmässa trots att kvarsittningsrätt tilldöms?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta bestämmelser finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad säger lagen?

Bodelning med anledning av skilsmässa ska göras när äktenskapet har upplösts. Den ska dock förrättas genast om någon av makarna begär det under tiden som ett mål om äktenskapsskillnad pågår. (9 kap. 4 § ÄktB)

Under betänketiden pågår målet om äktenskapsskillnad och du kan begära att bodelning ska göras.

Domstolen får i målet besluta om vem av makarna som har rätt att bo kvar i den gemensamma bostaden, så kallad kvarsittningsrätt. Detta gäller dock bara tills dess att bodelning har skett. (14 kap. 7 § ÄktB)

Vad händer nu?

Du har rätt att begära bodelning och kvarsittningsrätten gäller bara fram tills bodelningen gjorts. Ni kan i samförstånd skriva ett bodelningsavtal och registrera det hos skatteverket. Om ni inte kan komma överens om hur era tillgångar ska fördelas, kan ni vid tingsrätten ansöka om en bodelningsförrättare som hjälper er med bodelningen.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare