FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/11/2015

Bodelning under äktenskap

Hej!

Jag och min man har varit gifta i 5,5 år. Vi köpte hus för 3 år sedan. Då kunde inte jag stå på huslånet så min man står själv som ägare av fastigheten och själv på bolånen. Nu har vi registrerat en anmälan för bodelning under bestående äktenskap. Min fråga är hur ska vi fylla i bilagan till Bodelningsavtalet gällande

"följande egendom har tilldelats make 1, Följande egendom har tilldelats make 2?"

Om vi skriver att make 2 har tilldelats 50% av fastigheten, "Namn på fastighet", har vi då säkrat upp att vi båda äger 50% av fastigheten?

Tack på förhand.

Mvh Sofia

Lawline svarar

Genom en bodelning under bestående äktenskap omfördelas äganderätten till egendomen som ingår i bodelningen (jfr 9 kap 1 § 2 st äktenskapsbalken)

I ert fall vill ni att halva fastigheten ska bli din egendom. För att äganderätten till fastigheten ska övergå räcker det att i en bodelningshandling, som undertecknats av er båda, skriva som ni har gjort, nämligen vem av makarna som ska få andelen i fastigheten och namnet på fastigheten.

Däremot är det viktigt att du ansöker om lagfart till fastigheten så att du i fastighetsregistret blir inskriven som ägare till halva fastigheten. Till ansökan om lagfart ska då bifogas både dokumentet med anmälan om bodelning under äktenskap och er bodelningshandling. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att lånet fortfarande står kvar på din make. Om ni vill flytta över halva lånet krävs det att ni kontaktar er bank.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare