FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/05/2019

Bodelning skilsmässa

Hejsan. Jag ligger just nu i skilsmässa och åsikterna går isär vad gäller bodelningen. Ex-maken säger att allt han hade innan vi gifte oss tillhör honom, jag anser att allt ska delas 50/50. Det innefattar ett lån som står i hans namn men som är mitt, då jag har skulder hos KFM kan jag inte ta över det lånet från honom. Likaså är det ett telefonabonnemang som står skrivet på honom, men som är mitt abonnemang. Han vill skriva över lån och abonnemang på mig, vilket vore det ultimata då vår relation är väldigt infekterad. Jag har idag inga ekonomiska problem, har ett stabilt tillsvidarearbete med god inkomst. Det jag undrar är hur vi på bästa sätt kan göra en bra uppdelning, utifrån vad lagen säger. Vore tacksam för lite rådgivning. Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det ditt ex far efter är vad som händer då man inte varit gifta, alltså levt som sambos. Däremot har ni möjlighet att komma överens gällande bodelningen, vilket förstås är det bästa. Är ni överens om att båda parter vill behålla det de hade innan så har man rätt att göra så enligt ÄktB 9 kap. 5 §, man skriver då ett avtal på det man kommit överens om vilket ska undertecknas av båda parterna. Med det sagt kommer jag svara på din fråga utefter vad du själv verkar vilja, alltså 50/50.

Giftorättsgodset är det som räknas som tillgångar i äktenskapet. Det man gör är att man lägger ihop de tillgångar som inte är enskild egendom till följd av äktenskapsförord eller enligt ÄktB 7 kap. 2 §. Man har sedan rätt att dra av de skulder man har från giftorättsgodset enligt ÄktB 11 kap. 2 §. Det som blir över delar man sedan på hälften vardera.

Skulle du ha problem att komma överens med ditt ex så har du rätt att begära en bodelningsförrättare enligt ÄktB 17 kap. Det gör du genom att ansöka till tingsrätten där ni bor.

Hoppas du fått hjälp med din fråga!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare