Bodelning samt arvsskifte med anledning av makes död

Min man och jag har 3 barn tillsammans och min man har dessutom 2 barn ifrån ett tidigare äktenskap . Om nu min man dör före mig hur blir då min lott? Vi äger ca 12000000 tillsammans får jag då 6000000 och resten går tillbarnen med utbetalning till särkullbarnen meddetsamma ? Eller har jag en viss del av dom 6000000 som går till barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du undrar hur din makes arv kommer att fördelas när han går bort. Regler av intresse finns i äktenskapsbalken (hädanefter förkortad ÄktB) och ärvdabalken (hädanefter förkortad ÄB).

När någon som är gift går bort ska man, innan man fördelar arvet (gör ett arvsskifte), göra en bodelning (se 23 kap. 1 § andra stycket ÄB). En bodelning sker enligt äktenskapsbalkens regler (främst 9, 10 och 11 kapitlen) och innebär i princip att man fördelar de båda makarnas giftorättsgods mellan makarna. Då ena maken har dött sker bodelningen mellan den efterlevande maken och dödsboet. Du beskriver inte att ni har något äktenskapsförord varför jag utgår från att allt det ni båda äger är giftorättsgods. Det kommer då i princip ske en likadelning mellan er.

Du beskriver att ni tillsammans har egendom till ett värde av ca 12 Mkr. Detta innebär att du efter bodelningen kommer ha egendom värd 6 Mkr och dödsboet efter din man kommer ha egendom värd 6 Mkr (lite beroende på hur skuldsituationen ser ut dock).

Detta värde, 6 Mkr, kommer alltså utgöra din makes kvarlåtenskap (hans arv). Eftersom du inte skriver att ett testamente är skrivet utgår jag från att det inte finns något testamente. Denna kvarlåtenskap ska fördelas mellan din makes arvingar i enlighet med den legala arvsordningen som framgår av ÄB.

Enligt 3 kap 1 § ÄB har en efterlevande make arvsrätt efter en make som gått bort. Dock gäller att icke gemensamma barn (särkullbarn) har rätt att få ut sin arvslott direkt. Om de 2 barnen från din makes tidigare äktenskap så önskar, har de alltså rätt att få ut sin arvslott direkt då din man går bort. Deras arvslott är en femtedel var, eftersom det sammanlagt finns fem barn. Om de kräver ut sin arvslott direkt, har de alltså rätt att få ut vardera en femtedel av 6 Mkr, vilket är 1,2 Mkr.

Den resterande kvarlåtenskapen, som då är tre femtedelar (3,6 Mkr), kommer ärvas av dig i enlighet med 3 kap 1 § ÄB. Du kommer ärva denna med "fri förfoganderätt" vilket innebär att era tre gemensamma barn, när du går bort, har rätt till efterarv efter din make (deras pappa).

Sammanfattning

Jag har alltså konstaterat att du kommer få egendom värd 6 Mkr som en följd av bodelningen. De resterande 6 Mkr ska sedan fördelas mellan din makes arvingar. Din makes 2 barn från det tidigare äktenskapet (särkullbarnen) har rätt att omedelbart få ut vardera en femtedel (1,2 Mkr), vilket sammanlagt är 2,4 Mkr. De resterande tre femtedelarna (3,6 Mkr) kommer att ärvas av dig med fri förfoganderätt, vilket innebär att barnen har rätt till efterarv. Sammanlagt kommer du alltså ha egendom värd 9,6 Mkr.

Tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga. Vid kortare följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare