Bodelning samt arvsrätt för sambos respektive makar

Hej,

Jag och min sambo flyttade till Sverige för snart 2 år sen. Vi har varit sambos i över 10 år, men utomlands. När vi flyttade till Sverige köpte vi en lägenhet i enbart mitt namn då min sambo inte hade något personnummer då. Jag är svensk medborgare och min sambo har permanent uppehållstillstånd. Vi har 2st gemensamma barn (2 och 5år) som vi båda är vårdnadshavare för. Jag undrar nu vad som skulle hända om en av oss gick bort? Om jag går bort, tillfaller lägenheten då barnen så mannen på det sättet kan bli tvingad att flytta/sälja? Eller tilldelas den mannen? Eller delas den mellan dem? Finns det några andra fallgropa man bör tänka på som sambo med gemensamma barn? Vi har inte skrivit några egna avtal, men önskar såklart att den kvarlevande kan fortsätta bo och leva som innan med barnen. Jag antar att mycket av detta förändras om vi gifter oss, eller? Tacksam för hjälp att reda ut den svenska lagen så vi kan känna oss trygga skulle olyckan vara framme. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambobodelning:
När ett samboförhållande upphör, vilket det gör när en part avlider, ska en bodelning upprättas i det fall någon part begär det. Vid en bodelning mellan sambos beräknar man båda parters samboegendom. På dessa andelar ska avdrag göras för att täcka de skulder som respektive part har vid sambouppbrott. Efter att andelarna beräknats och skulder dragits av, läggs egendomen samman för att sedan delas lika mellan samborna. Detta framgår av 8 samt 12 - 14 §§ sambolagen.

Som jag sa är det endast samboegendomen som ska räknas med i bodelning mellan sambos. Samboegendom är gemensamt bohag och gemensam bostad. Gemensamt bohag är alla saker som köpts för gemensamt bruk, under samboförhållandet, och som används i hemmet, till exempel soffa och säng. Saker införskaffade för någons fritidsändamål räknas inte som gemensamt bohag, till exempel golfklubbor inköpta då en part på fritiden spelar golf. Gemensam bostad är den bostad som är införskaffad under samboförhållandet i syfte att användas som just gemensam bostad. Detta följer av 3 - 7 §§ sambolagen.

Om man tittar just på er bostad, är den köpt under samboförhållandet för att brukas gemensamt. Detta innebär att bostaden är samboegendom och kommer räknas med vid bodelningen. För att förenkla det kan man säga att ni tilldelas halva bostaden var. I verkligheten kan man komma överens om vem som ska ha vad vid bodelning så länge båda parter får lika mycket.

Bodelning mellan makar sker genom att all egendom, förutom enskild egendom (egendom som på något vis är avtalad att vara enskild), efter avdrag för skulder, adderas för att sedan delas lika makarna mellan. Skillnaden från en sambobodelning är alltså att det är mer egendom som ingår i bodelningen, som huvudregel all egendom som makarna äger. Se 9 kap 1 §, 10 kap 1 § samt 11 kap 1 - 3 §§ äktenskapsbalken.

Arv:
Sambos ärver inte varandra. I svensk arvsrätt är det barn som har bäst rätt till arv och också de som i huvudregel ärver. Finns inget annat avtalat delar alla ens barn lika på den kvarlåtenskap man efterlämnar. Detta enligt 2 kap 1 § ärvdabalken. Begär den efterlevande sambon bodelning kommer ni dela lika på ovan nämnd samboegendom. Detta innebär att den efterlevande endast kommer erhålla sin del från bodelning och inget mer. Resterande kommer tillfalla era gemensamma barn.

Skulle ni gifta er är det precis som du säger stor skillnad. Detta beror på att makar ärver varandra. Era barn är alltid de med bäst rätt till arv, men den efterlevande maken får förfoga över barnens arv med fri förfoganderätt fram tills dess att även denna dör. Detta innebär att personen kan förvalta över egendomen som den önskar, bortsett från att bland annat testamentera samt ge bort egendom i gåva. All egendom tillfaller alltså tillsvidare den efterlevande maken medan barnen får vänta på sitt arv. Detta följer av 3 kap 1 - 2 § § ärvdabalken.

Testamente:

För att besluta om hur arv ska fördelas när man dör kan man upprätta ett testamente. Detta är ett avtal där man i princip kan välja precis hur egendom ska fördelas mellan olika personer. Viktigt att veta vid testamente är att barn inte helt kan testamenteras bort. Dina barn har alltid rätt att dela på hälften av den avlidne förälderns kvarlåtenskap, 7 kap 1 § ärvdabalken. Men ni kan alltså med ett testamente se till att hela bostaden tillfaller den efterlevande även om ni inte gifter er.

Sammanfattning:

Fortsätter ni vara sambos rekommenderar jag att ni upprättar ett testamente för att den efterlevande ska får rätt till hela bostaden. Det blir rättsligt krångligt om barnen ska äga en del av denna.

Gifter ni er blir ni som makar mycket mer skyddade och så länge ni inte vill att viss egendom ska tillfalla annan än just den efterlevande behöver ni egentligen inte göra något.

Om ni önskar hjälp med att upprätta ett testamente eller vill ha mer vägledning kan ni boka en tid med en av våra jurister. Det kan ni göra här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare