FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/08/2015

Bodelning, praktisk genomgång av tillgångar och skulder

Hej

vi planerrar att lämna in skilsmässa.

Min fråga gäller lån o tillgångsdelning.

Vu hade ett äktendkapsförord med enskild egendom som ändrats till giftorätts förord.

Fråga.

Vi har ett hus värderat till 4,5 milj sek

Vi har lån på huset 1,8 msek.

Jag har ett lån på 1 msek Som bara jag tagit.

Jag har en bil värt 200000 och en båt värt 200000 Båda är.köpta av mig och lånen på de är batalda av mig.

Hur delas tillgångar o skulder upp vad får var o en kvar.

Stämmer exemplen nedan

Jag har tot lån 1+0,9=1,9

Mina tillgångar 2,25 m från huset+0,4 från bil o båt= tot 2,65 msek

2,65-1,9= 0,75 msek

Makans tillgångar 2,25. Löggs ihop med mina 0,75= 3 msek

Dessa delas sen lika så det blir 1,5 msek var? Om inte hut ska vi täkna?

Mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är oklart om ni har ett gemensamt lån på 1,8 miljoner kronor samt om du har ett enskilt lån på 1 miljoner kronor, utöver det. Baserat på din uträkning verkar det som att du har lånat 1 miljon av de 1,8 miljoner som ni har i lån, alltså att 800 000 kronor består av gemensamt lån.

Dina tillgångar är 2,25 miljoner från huset, 400 000 kronor från bil och båt. Det blir totalt 2,65 miljoner. Du ska även dra av dina skulder på 1 miljon respektive 400 000 kronor från det gemensamma lånet. Det blir totalt 1,25 miljoner kronor.

Din maka har 2,25 miljoner från huset och 400 000 kronor i skulder avseende hälften av det gemensamma lånet. Det blir totalt 1,85 miljoner kronor.

Då har ni totalt 3 miljoner kronor i giftorättsgods som ska delas på hälften. Ni får precis som du säger 1,5 miljoner kronor var i bodelningen.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare