Bodelning och arvsskifte

Min maka har avlidit och vi har ett gemensamt barn. Hon har från tidigare äktenskap tre barn. Min fru och jag äger en fastighet med hälften var och vi har två gemensamma bankkonton. Min fråga är hur ser avssituationen ut? Hur mycket ärver jag? Hur mycket ärver vårt gemensamma barn och hur mycket ärvet särkullbarnen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline.

Först och främst ska en bodelning göras mellan dig och din avlidna maka där bankkontona samt fastigheten ska ingå. Därefter ska den del som tillfaller din avlidna maka tillsammans med hennes enskilda egendom fördelas i arv till hennes arvingar, alltså de tre särkullbarnen.

Den fjärdedel som ska tillfalla ert gemensamma barn ärver du med fri förfoganderätt under din livstid. Särkullbarnen kan välja att få ut sitt arv direkt alternativt att avstå från arvet till förmån för dig. Detta innebär att du även erhåller denna del med fri förfoganderätt till din bortgång.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare