FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/11/2015

Bodelning när skulderna överstiger giftorättsgodset

Vår dotter ligger i skilsmässa och nu under betänketiden diskuteras bodelningen. Båda har studieskulder som överstiger deras respektive del av giftorätten så vad gäller då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning med anledning av skilsmässa är utgångspunkten att man först från makarnas respektive giftorättsgods drar av deras respektive skulder. Sen läggs det som är kvar av makarnas giftorättsgods ihop för att delas lika mellan dem.

Vid beräkningen ska det enligt 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken från en makes giftorättsgods avräknas så mycket att det täcker de skulder som den maken hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes. Detta ska alltså båda makarna göra. Om makarna har mer skulder än tillgångar återstår ingenting till delning.

Så det innebär att din dotter och hennes make inte behöver dela något, det är bara giftorättsgodset som kan delas, inte deras enskilda egendom.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare